CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, November 17, 2010

mastermind versi m3

Rajah 1 : permainan yang direka


Rajah 2: isi dalamnye sprti mastermind..mcm y ak arapkan..huhu


Rajah 3 : mnunjokkn operasi stiap warna gtah


Dalam byk2 bbm (bahan bantu mengajar) yang ak pnah buat..ak plg suke bbm ni bbm ni..ak reka ngn laila..huhu…ak satu kump. ngn lela n nrul..bg subject m3 . Nurul ..tugas die..buat keje laen..buat brosur x clap ak.. Dah lame dah buat bbm ni..tp bru skank tringt nk post..ak dpt cite ckit je psl konsep main bnde ni..cbab bhn2 n gambar2 byk dah ilang..akibat mslh frmat lptop..

ape y bezz sgt ngn bbm ni..??

Bezz..bbm ni…dlm die mcm design master mind ..ak n lela reka bbm ni cbab..nak mudahkan murid dlm belajar pengukuran pjg pendek,luas dan perimeter .bbm ni sesuai dgn semua tahap murid.tahap 1 dan tahap 2.

Cane dpt idea: ak men2 mrapu ngn lela..kate nk wat mainan mastermind la..nak wat mainan yang mcm game2 kt pasaran n mudah bawak g memane..pastuh…boleh digunakan oleh murid sbagai latihan pengukuran dan tanpa menggunakan pmbaris utk mengukur. Pastuh..ak ckp..klo boley..ak nak mainan tu..cam kalkulator..kecik dan senang dibawa ke mana – mana.akhirnye ..lela pon brsetuju utk bg ak pluang utk tnjokkn care mainan ni nak dibuat.thnkx lela..klo x bg ak pluang utk buktikn mainan ni boley dibuat tnpe kire pnat lelah n kos..mustahel kite ley wat kn..lela byk tlg ak wat mainan ni..thnkx..


Nama : fun with measure

Fungsi :

-Untuk pengukuran panjang,pendek, luas dan perimeter .

Fungsi ikut tahap :

Tahap 1 (1-3):

Boleh ajar dan kenalkan konsep bentuk dan pngukuran pjg dan pendek .

Tahap 2 (4-6):

Boleh ajar pengukuran luas dan perimeter.


Konsep:

-guru boleh tetapkan ..jarak antara due titik pin bersamaan dgn 1 cm atau terserah kepada guru.

-setiap pin adlh kukuh dan tlh ditetapkan ukuran jarak yang sama antara satu pin dengan pin yang lain.

- setiap warne gtah ade operasi die.

-trdpt kad panduan penggunaan dan formula – formula bg luas bentuk segi empat..segi tiga..dan pelbagai lagi n formula perimeter tlh disediakn.


Kelemahan :

- Dapat mengukur segala bentuk kecuali bulatan sebab bentuk die xley nk buat bulat.

- Bahan ini tidak sebesar mane untuk ditunjok kpd satu kls.…ianye prlu diajar scare individu..iaitu..setiap murid prlu memilikinye dan mencuba sendiri jika ingin mempelajarinye..contohnye sprti alat kalkulator..iaitu..stiap murid prlu memilikinye untk guru mengajar topic mengira.

- Hanye dpt mngire no bulat shj.nombor prpuluhan atau stgh..tak dpt dikire.

- Ukuran ringkas shj boleh dibuat

- Hanye utk mmbantu murid kuasai pngetahuan asas shj.


Kelebihan:

-bantu guru dlm mempermudahkan murid memahaminye.

- apsal die mudah difahami?? Cbab mainan ni warne warni dan menggunakan pin sebagai wakil 1 no.contoh..1cm =jarak antara 2 pin.so..murid hanye prlu kire jarak pin.jarak antara 3 pin = 2 cm.

- mnarik minat murid kerana warne warni dan lain drpd yang lain.

-sangat mudah utk guru bwk ke mane- mane

-setiap murid boleh memilikinye sndri dan membuat latihan pengukuran di rumah .

Spatutnye..ade gambar lagi..care pengukuran dengan menggunakan gtah..tapi..gambar tu xdpt dislmtkn..akibat lptop y wat hal tetibe..n trpkse diformat..xd salinan..huh..syg tol..



Care penggunaan:

1-guru trangkan kpd murid..jenis pngukuran yang hendak diajar..

2- guru tnjokkan care atau contoh kpd murid bagaimana hendak menggunakan getah tersebut ke ats bhn master mind tu..

3-stlh diaplikasikan, murid akan mengikut contoh guru.


Contoh pngjrn mengikut thp:-

Darjah 1:

Soalan: bagaimanakah bentuk segi tiga?

Tndakan guru : membuat bentuk segi tiga dengan memasang gtah pd setiap pin tersebut sehingga membentuk segi tiga.

Darjah 2 dan 3 :

Soalan : buat bentuk segi empat sama dgn berukuran 1 sisi = 4 cm

Tndakan guru: setiap sisi dipasangkan gtah spanjang 4 kali jarak antara pin sehingga gtah trsebut mmbntuk segi empat.

Darjah 4 dan 5:

Soalan : kire keluasan bentuk yang tertera pd permainan tersebut.

Tindakan guru: beri formula keluasan bentuk..dan murid akan mengira brdasarkan jumlah jrk ant. Pin

Darjah 6:

Soalan: kire keluasan luar dr kotak kecik tersebut.

Tindakan guru : Di dalam kotak besar (gtah( wane operasi tolak) yang dipasang dlm bntok kotak) yang dipasang dimainan itu..jumlah keluasannye dicari dgn jumlah keluasan kotak kecik yang dicari brdasarkan pin(gtah wane utk operasi tolak).kemudian..guru tolak jumlah luas kotak besar ke ats kotak kecik utk dptkn jumlah keluasan luar kotak kecik trsebut.

Selain itu..guru boleh mengubah konsep pengiraan pin iaitu jrk ant due pin = 1cm ditukar kpd konsep 1 pin = 1cm.segalenye..trserah kpd guru..bagaimana ingin aplikasikannye..sesuai utk mengajar murid yang lemah dalam m3.

Kesimpulannya..mainan ni direka khas utk guru mengajar murid konsep asas pengukuran shj.

2 comments:

ismilyla

salam....sab..huhuhu..terharu bace belog ko... tapi memang best gak time buat 2...tak aim pown nak buat benda tuh..tapi ko bagi idea yg bagos utk bt benda 2... jadi ko la mastermind nak bbm 2. aku bantu jer...tahniah..hehehhe..=)

zsab

huhu..x la..nih idea ko n ak kot..(^_^)..cume tuh la..thnkx r..cbb bg pluank kt ak try wat idea gile ni..huhu..ingtkn men mrapu2 je..skli..tol2 wat lak..hehe