CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Saturday, January 22, 2011

Ooo..skank sy da phm..

Dengan tiada beberapa bulan lamanya dengan qudrat Tuhan hamillah isterinya itu. Setelah sampai nisabnya, zahirlah seorang anak laki-laki dinamakan ayahandanya Dato’ Engku Pasir Diraja, kemudian daripada itu mendapat anak pula seorang laki-laki juga dinamakan Bendahara Padang Saujana dan kemudian hamillah pula serta mendapat anak perempuan dinamakan Marhum Bakal. Setelah besarlah ketiga putera itu maka Marhum Bakal itu diambil oleh al-Marhum Kota Tinggi dijadikan isteri serta titahnya kepada Dato’ Pasir Diraja serta Bendahara Padang Saujana, “Ambillah olehmu akan Negeri Muar akan jadi ianya mas kahwin bagi saudaramu dengan tiada boleh direstu oleh siapa-siapa jua.”

Shahadan setelah beberapa tahun lamanya al-Marhum Kota Tinggi itu bersama-sama Marhum Bakal itu dapatlah seorang putera laki-laki. Ada kira-kira cepat berlalu puteranya itu maka al-Marhum Kota Tinggi itupun mangkatlah pula. Dan kerajaannya dipangku oleh Dato’ Pasir Diraja hingga beberapa tahun lamanya. Kemudian mangkatlah pula anakanda al-Marhum itu di atas julangan ditikam dengan oleh hulubalangnya yang bernama Megat Seri Rama menderhaka.


Kemudian maka alam Negeri Johor pun gaduhlah kerana tiada siapa yang hendak digantikan kerajaan ayahandanya. Hatta maka bermuafakatlah segala raja-raja, menteri, hulubalang, rakyat sekeliannya merajakan Dato’ Pasir Diraja di alam Johor, maka titahnya, “Tiada sekali-kali beta mahu kerana seolah-olah beta menyukakan anak beta mati,” kemudian titahnya pula, “Terlebih baik saudara beta Padang Saujana dinaikkan kerajaan dalam negeri dan di alam Johor ini.” Maka segala menteri, hulubalang, rakyat sekelian pun merajakan Bendahara Padang Saujana itu. Beberapa lamanya duduk di atas takhta kerajaan maka sebab pun baginda itu digantikan menjadi raja di alam Johor kerana marhum yang mangkat dijulang itu belum mengadakan putera. Sungguhpun zahirnya tiada berputera tetapi khabar kononnya pula ada ia berputera seorang anak laki-laki dipeliharakan oleh nendanya di Negeri Minangkabau. Hatta setelah Bendahara Padang Saujana menjadi raja di dalam Johor maka kekandanya bernama Dato’ Pasir Diraja itu pun berangkatlah ke Negeri Muar, duduklah ia memerintah di dalam Muar dengan aman dan selamatnya.

dr

http://www.temenggongmuar.com/ver1/


..ok..saya da phm..psl kes smbunyikn wan tu pon..sy da tahu kbnrnnye..ok la..senyum n xnk ckp ape2....k..da~~


Dato' Pasir Diraja = Tun Sayid Jaffar
Bendahara Padang Saujana = Bendahara Tun Habib 'Abdul Majid

0 comments: