CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, April 3, 2011

prktikum

da mken debab da..cbab asyek mkn je time prktikum..haha (^_^)

da 2 minggu da prktikum..huhu..agak mncabar n sgt simpati ye..adik2 kecil y saye ajar ni iaitu drjh 2 dan 3..mmg prlukn ptlgn..cebab dorg ni..y asas2 tu..mcm bunyi huruf e pepet n e taling.atau pon bg m3 plak..mcm konsep nombor..masih lagi x brape nk phm sgt..xp la..kalo phm xkn lak msuk pmulihan an..so..ktrg slalunye akan ajar sampai murid tu dapat...baru boleh pergi ke topik baru..kalo tak..selagi tu la..kat topik tu..kdg2..ade y smpai 2 mnggu kt topik y same..ktrg kena ajar sampai dapat supaye mereka dapat faham konsep yang diajar....kalo ktrg x wat cmtu..nnti dorg bknnye faham..tp hanye menghafal je ape y kitrg ajar tu..

Cara pengajaran kelas pemulihan:

  • Selalunya kelas pemulihan dibahagikan kepada 3 kumpulan iaitu kumpulan lemah,sederhana dan pandai.Kitrg kena bahagikan ikot tahap masing - masing.(tahap ni..mksudnye..ktrg uji die dgn ujian diagnostik dulu..utk tgk thp pncapaian dorg sblum bg kump)
  • name kumpulan tu..xd la plak ltak lemah.. sederhana..n pandai..sedih plak adek2 tu kang..kite label dorg cmtuh..ltak la name bunge ke..name warna ke..ikot ckgu tu la..
  • kalo rph biase..slalunye ngajar satu klas je an..guna dalam beberapa bahan bantu mengajar je kn..untuk set induksi ,pnutop n lngkh2 je kn..tapi kalo pemulihan,korg kena wat cmtu gak tp untuk setiap satu kumpulan kecuali set induksi n penutop je gabung.
  • kirenye..dalam mase 60 minit tu..korg kena ajar tige2 kumpulan serentak dengan menggunakan teknik dan gaye P n P yang berbeza bagi setiap kumpulan.bezz x?? bezz an...huh..haha(^-^!)
  • dalam rph pemulihan..ktrg bahagikan kepada tiga bahagian..kitorg wat jadual la..bhgian 1 y lemah...kedua sederhana n y lazz skli kump pandai.lpastu..rph kitrg..dibahagikan kepada tiga bhgian gak iaitu..bahagian P n P..bahagian..permainan n bahagian pengukuhan (lembaran kerja).
  • setiap bahagian kena buat untuk ketiga - tiga kumpulan..erk~ bunyi cm klam kabut an nanti...tp xp..ktrg da bahagi ciap2..kalo ktrg wat untuk kump lemah PnP(pengajaran n pmbljrn),kitrg akan letak pulak kumpulan sederhana untuk bahagian permainan n kump. tige buat lembaran kerja (latihan).So..time ktrg tgh ajar kump lemah,...kumpulan sederhana sedang leka bermain dengn game pljrn y ktrg buat tu..n kumpulan pndai tgh siapkn latihan utk P n P y lepas.lepastu..tukar pulak..ikot giliran masing2..kiranye..semua ada tugas masing - masing..mase ktrg ngajar tu..
  • kitrg punye rph memang wajib buat permainan..iaitu..mmg setiap ari..ckgu - ckgu pemulihan kena reka permainan y berkait dgn PnP dorg..n...permainan tu kenala..brdasarkan tahap n kemahiran setiap kumpulan.kalo ckgu tu rajin..die buat la setiap kumpulan permainan y berbeza.kalo ckgu tu x sempat nak reka game y brlainan..myb die guna game yang same tp..pndktn y berbeza.
  • ok la..kalo nk cite dr A smpai Z..mmg x abeh..psl pendidikan pemulihan ni..so..tu je la..doakn prktikum saye ni brjln ngn lncar ek...lg dua mngu je..huhu(msti nnti saye ghindu dgn adek2 tu..huhu..syg korg..mmmuah)

2 comments:

aCu

hoi sabbbbbbbbbbbb! sejak bile ko ade blog?

zsab

oitt zazu!!!!haha..da lame da ada..dr thn lps....(^_^)..ko pon ade ek..thnkx cbab singgah !