CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, May 5, 2011

Ibu yang tidak dapat mengecam wajah anak2nye sendiri.

Bahagian otak Puan Tara yang
mengakibatkannya tidak dapat mengecam wajah

Tara dan keluarganya

Cuba korang bayangkan...kalo ibu korang tidak dapat mengecam atau mengenali wajah korang sendiri...cane korang rase??sedihkan??hmm..percaye la..bukan kehendak ibu tersebut tidak dapat mengecam anaknya sendiri.Perkara ini berlaku di dalam dunia Puan Tara Fall iaitu ibu kepada dua orang anak ...Puan Tara Fall memang mengalami masalah dalam mengenali atau mengecam orang sekelilingnya termasuk keluarganya dan rakan - rakannya sendiri.

Puan Tara Fall yang berasal dari Lowa ni...mengalami masalah kesihatan yang dikenali juga sebagai ` prosopagnosia ' atau dengan nama lainnya ialah `face blindness'.

Kata Puan Tara " i take people in from the clothes they are wearing,their lipstick,jewellery,any other characteristics away from their actual face". Maknanye...kalo anak - anak dia menukar baju lain ketika di sekolah,sudah tentu Puan Tara ni tidak kenal yang mana satu anak -anaknya.

Puan Tara jd begini selepas pembedahan masalah sawan babi yang dihadapinya.Walaupun doktor tahu bahagian otaknya yang mane yang menyebabkan dia mengalami masalah ini...doktor masih tidak dapat berbuat apa - apa untuk memulihkannya kembali.

Kata doktor Snyderman : '' No cure.What she has now,she has for the rest of her life."




0 comments: